پروژه ها،فایل های آموزشی،مقاله،تحقیق،جزوات درسی،جزوات کنکور،مجموعه تست ها،کارورزی،پاورپوینت همه رشته ها و همه گرایش ها
پروژه ها،فایل های آموزشی،مقاله،تحقیق،جزوات درسی،جزوات کنکور،مجموعه تست ها،کارورزی،پاورپوینت همه رشته ها و همه گرایش ها

پروژه ها،فایل های آموزشی،مقاله،تحقیق،جزوات درسی،جزوات کنکور،مجموعه تست ها،کارورزی،پاورپوینت همه رشته ها و همه گرایش ها

http://sanjeshnew.sellu.ir/

دانلود فایل تحقیق درباره آسیب شناسی اجتماعی

دانلود تحقیق درباره اسیب شناسی اجتماعی و دلیل افت تحصیلی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
تحقیق درباره آسیب شناسی اجتماعی

فروشنده فایل

کد کاربری 4152
کاربر

*آسیب شناسی اجتماعی*

مقدمه

ای خداوند پاک و بی انباز و یار دست گیر و جرم ما را در گذر

” مولوی“

انسانها در فراز و نشیبهای تاریخ همیشه از دردها و آسیبهای اجتماعی بسیاری رنج برده اند و همواره در جستجوی یافتن علل و انگیزه های آنها بوده اند تا راهها و شیوه هایی را برای رهایی از آنها بیابند. از مجموعه این آگاهیها و تجربه ها و آموخته ها، توانسته اند زمینه های مطالعاتی و رشته های مختلفی را برای تبیین بی هنجاریها و نا بسامانیهای زندگی اجتماعی پی ریزی کنند. حاصل این کار پیدایی دانش آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات) است. آسیب شناسی اجتماعی مطالعه بی نظمیها و آسیبهای اجتماعی همراه با علل و انگیزه های پیدایی آنها و نیز شیوه های پیشگیری و درمان این پدیده ها، به انضمام مطالعه شرایط بیمار گونه اجتماعی است؛ زیرا خاستگاه اصلی تبهکاری را باید در کل حیات اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد. نا بسامانیهای اقتصادی-اجتماعی از قبیل : فقر، تورم، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث ” محرومیت“ می شوند، زمینه مساعدی را برای انواع مختلف آسیبهای اجتماعی چون : خودکشی، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر، الکلیسم، طلاق، گدایی و ... فراهم می آورند. از این رو مفهوم آسیب شناسی گستره وسیعی پیدا می کند و از ابعاد ارزشی و کاربردی فراوانی برخوردار می گردد.

گروه های اجتماعی

می دانیم که شخص اجتماعی واحد پایه در انواع گروهبندیهای اجتماعی است. اکنون سعی می کنیم گروه اجتماعی را تعریف کنیم. گروه اجتماعی به سبب وجود عینی اش در خارج از ذهنیت انسان نمی تواند سنخ اجتماعی محسوب شود. ماهیت روابطی که اشخاص در گروه ها اجتماعی دارند آن را از جماعت اجتماعی متمایز می کند و در یک گروه اشخاص با هم متحد می شوند، منافع مشترک پیدا می کنند و کنش متقابلشان طبق الگو است. بنابراین، گروه اجتماعی از افراد انسانی که در روابط متقابل هستند تشکیل می شود.

هر مطالعه ای درباره منشاء و شکلبندی گروهها باید عطف به یک گروه خاص باشد که آغاز و انجامی در زمان دارد، در این معنا که در زمان معینی بوجود می اید، مدتی کوتاه یا بلند، دوام می آورد و سپس از بین می رود. نمی توان بدون توجه به ابتدا و انتها از زندگی گروهی سخن گفت. زندگی گروهی و روابط اجتماعی با هستی اشخاص بوجود می آید و بسط می یابد.

1-1 مشخصات گروه

تعریف جامعه شناختی واژه ” گروه“ خیلی مفصل تر از آنست که در بالا تذکر دادیم. تعریف کامل تر گروه اجتماعی باید مشخصات زیر را در بر گیرد:

الف)واحد اجتماعی که گروه نامیده می شود، باید از درون، به افرادی که عضو آن هستند، و از بیرون، به اشخاصی که ناظر آن هستند، چنین هویتی را القا کند. منظور این نیست که هر فرد عضو گروه باید شخصا معرف حضور هر فرد دیگر عضو یا غیر عضو باشد. انجمن های سری، لژهای فراماسونری، در تعریف گروه اجتماعی جا می گیرند، در حالی که اعضایشان جمع بسته ای را تشکیل می دهند و نه تنها بر اشخاص خارج که بر بیشتر اعضای گروه ناشناسند. در شهرهای بزرگ شمار گروههای اجتماعی آنقدر زیاد است که هیچ کس نمی تواند همه آنها را شخصا بشناسد، ولی همه آنها کم و بیش قابل شناسایی هستند.

ب)گروه یک ساختار اجتماعی دارد، در این معنا که موقعیت هر عضو یا هر شخص نسبت به موفقیتهای دیگر معین است. روی همین اصل، آرایشی از پایگاههای اجتماعی یا قشر بندی اجتماعی در هر گروهبندی حتی در کوچکترینشان( مثلا در خانواده) مشاهده می شود. در هر گروهی حتی در تساوی طلبانه ترینشان نشانه ای از مراتب فرمانبری و فرماندهی به چشم می خورد.


دانلود فایل مقاله درباره ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی

دانلود مقاله درباره ایده پدیدار شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 13
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
مقاله درباره ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی

فروشنده فایل

کد کاربری 4152
کاربر

*ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی*


ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی:

همبستگی میان سخنرانی های گوتینگن (ایده پدیده شناسی و دیگر آثار هوسرل)

هر چند که بسیاری از مطالب اساسی پدیدارشناسی بطور مفصل در بخش دوم آمده است،‌در اینجا بیشتر به سخنرانی هایی که در سال 1907 در گوتینگن انجام شد تاکید می شود زیرا این سخنرانی ها که بعدا تحت عنوان کتاب ایده پدیده شناسی به چاپ رسید[1] رشته افکاری را بدست می‌دهد که در تمام آثار بعدی او بسط وتوسعه وگسترش یافتند. هرچند که نوع آوری های او را نمی توان نادیده گرفت اما آنها هیچکدام به معنی نقض آشکار یا ضمنی این سخنرانی نمی باشد بلکه در گسترش و تعمیق آنها است.موهانتی در کتاب توسعه اندیشه هوسرل [2] برخلاف اینگاردن [3] تاکید بر وحدت اندیشه های هوسرل در دوره گوتینگن و دورهای بعدی آن دارد. به عقید اوگر چه در دوره فرایبورگ مضامین جدیدی در اندیشه های هوسرل ظهور می‌کند اما با نوآوری رادیکالی که اندیشه های قبلی اورا نفی کند روبرو نیستیم بلکه ریشه های همه آنها به دورهای گذشته بر می گردد.حتی ایده زیست-جهان کشفی بسیار تازه نبود زیرا و در نوشته های اولیه او درباره مکان وهندسه اشاره به این دارد که حقیقت علمی نتیجه و سیر مثالی شدن حقیقت ماقبل علمی است. همچنین ارجاع به تاریخ را در سمینار سال 1898 مورد اشاره قرار میدهد و همینطور اتکاء تجربه های منطقی به تجربه های ما قبل منطقی به سالهای 1891 بر می گردد. به عقیده او این مضامین در دورهایی به پشت صحنه رفته و در دورهای دیگر ظاهر شده اند: هربرت اشپینگلر[4] اینچنین اظهار نظر می‌کند هر چند که هوسرل در صدد ایجاد فلسفه ای سیستماتیک به سیاق قبل ازخویشتن نکوشید امادرجهت فلسفه ای که در حل مسائل بنیادی و بنیاد سازی است کوشش کرد بطوریکه فلسفه آن او را می توان جستجوی معکوس برای دست یافتن به شالودهای استوار دانست.

بهرصورت این سخنرانی نشان داد که او گام جدیدی نسبت به آنچه را که در کتاب پژوهشهای منطقی دنبال کرده بود آغاز کرده است. نو وجدید نه تنها از این نظر که اونقد شناخت را بطور جدی احساس کرده بود بلکه از این نظر که به نقد شناخت از زاویه کاملا نو وجدیدی،نسبت اندیشه های فلسفی و گذشته، می پرداخت. او برای اولین بار عمل فکر کردن وپدیده وشناخت را یکی گرفت وسعی کرد با بررسی مستقیم ومشاهده خود پدیده جهات بسیار گوناگون وفراگیر عمل فکر کردن را توصیف کند.

بطور خلاصه برخی از نکاتی را که قبلا تحت عنوان ریشه های اصالت روان شناسی آمد مجددا از سر می گذارنیم.

متعال و حال از دیدگاه روان شناسی و پدیدارشناسی

گفته شد دکارت ذهن را حوزه ای خودبسته بشمار آورد. از اینرو همه رویدادهای روانی که در آن جریان دارند در فضای بسته آن محدود می گردند. لذا یکی از مشکلات اساسی دکارت این بود که چگونه ذهن می تواند معرفت صحیحی از جهان خارج داشته باشد. بهر صورت جان لاک نه تنها نتوانست در حل این مشکل گامی بردارد بلکه با تحلیل های امپریستی سبب شد که براکلی با صراحت اعلام نماید امکان ندارد.یک محتوای ذهنی را با چیزی که خودش بنا به فرض هرگز داده نشده است مطابقت کنیم. بعد از او هیوم سعی کرد با تداوم مسیری که براکلی بنیاد گذاشته بود همه اشکال معرفت را به شکل امپریستی توضیح دهد. هیوم تمام اشکال معرفت را براساس روابط ایده ها و جریانهای روانی در داخل ذهن توضیح داد.به اضافه طرفداران روان شناسی توصیفی گرچه منتقد اندیشه های هیوم بودند اما آنها جهان خارج از ذهن را موضوعی غیریقینی، مبهم مشکوک بحساب آوردند. هوسرل در تداوم اندیشه های روان شناسی تجربه گرا وتوصیفی اصل بازنمایی ایدها از چیزهای فراذهنی را مردود به حساب می آورد.



[1] -این کتاب به انگلیسی ترجمه شده وسپس توسط آقای عبدالکریم رشیدیان به فارسی برگرد نداده شده است این کتاب با ایده ها ... II,I در تنظیم این فصل بیشتر مورد توجه بودند.

-j.N.Mohanty ,the Development of Husserl's Thoyht ,pp.63.64[2]

-Herbert spiegelberg,The phonomenologyical movement ,the Hagu , Nijhoff,1976[4]


دانلود فایل تحقیق درباره انگیزش

دانلود تحقیق درباره انگیزش و تعریف ان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 41 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
تحقیق درباره انگیزش

فروشنده فایل

کد کاربری 4152
کاربر

*تحقیق درباره انگیزش*

تعریف انگیزش :

روانشناسان انگیزش را فرآیند هایی می دانند که در برانگیختن ، جهت دادن و پایایی رفتار نقش آفرین هستند. در واقع انگیزش یک حالت فرض در موجود زنده است که برانگیزاننده‌ی رفتار می باشد و ارگانیسم را به قسمت یک هدف سوق می دهد .

تفاوت انگیزه و انگیزش :

از نظر دستور زبان فارسی انگیزه اسم و انگیزش اسم مصدر از مصدر «انگیختن» است . بنا به نوشتة لغت نامة دهخدا ، انگیختن یعنی حرکت درآوردن .

انگیزه یعنی سبب ، علت و چیزی که کسی را به کاری وادار کند . انگیزش یعنی تحریک و ترغیب : تحریک حالتی است که در اثر دخالت یک محرک (انگیزه) به وجود می آید . فرق این دو ، تا اندازه ای مثل فرق محرک با تحریک است می دانیم که تحریک حالتی است که در اثر دخالت یک محرک بوجود می آید . حال اگر انگیزش را تحریک بنامیم انگیزه محرک است ، برای نمونه انقباض و انبساط مردمک چشم بر اثر نور (مثال محرک و تحریک) .

انواع انگیزه‌ :

1-نیازها 2-تمایلات 3-مشوقها 4-سائقها

نیاز : یعنی حالت کمبود ، اصطلاح نیاز دست که در دو معنی مختلف به کار رفته است :

1-نیازهای جسمی یا فیزیولوژیک

2-نیازهای روانی

نیازهای روانی حتماً باید ارضاء شوند تا بتوانیم زنده بمانیم .

برخی از نیازهای جسمی ، در صورتی که بخواهیم زنده بمانیم حتماً باید ارضاؤ شوند . این نیازها عبارتند از نیاز به اکسیژن ، غذا ، آب ، اجتناب از درد ،‌درجه حرارت مناسب و حذف مواد زائد .

برخی نیازهای جسمی یا فیزیولوژیک مثل گرسنگی و تشنگی حالت هایی هستند که کمبود فیزیکی را نشان می دهند . بعنوان مثال وقتی برای مدتی غذا نخوریم یا آب ننوشیم ، احساس می کنیم که به غذا یا آب نیاز داریم، پس بدن ارگانیسمی است که به اکسیژن ، مایعات ، کالریها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و غیره نیاز دارد .

در میان نیازهای روانی ، می توان نیاز به پیشرفت ، قدرت ، عزت نفس ، تایید اجتماعی و تعلق را نام برد . نیازهای روانی ، از دو جنبة مهم ، با نیازهای فیزیولوژیک تفاوت دارند . از یک طرف نیازهای روانی الزاماً به حالت های کمبود استوار نیستند . مثلاً متخصصی که نیاز به پیشرفت شدیدی نشان می دهد ممکن است در گذشته ، بارها موفق شده باشد . از طرف دیگر ممکن است نیازها از پیش آموخته شده باشند یا حتی بتوان به کمک تجربه آنها را آموخت ، در صورتی که نیازهای فیزیولوژیک ،‌در ساخت فیزیکی ارگانیسم وجود دارند . از آنجا که انسانها از یک ساخت زیستی مشابهی برخوردار هستند . فرض بر این است که نیازهای فیزیولوژیک همانندی نیز خواهند داشت و چون تجربه های یادگیری انسانها متفاوت استا . فرض بر این است که از نظر نیازهای روانی کاملاً متفاوت باشند .

2-میل : عبارت است از حالت برانگیختگی ارگانیسم بر اثر یک نیاز .

تمایلات زیستی و فیزیولوژیکی : نیازهای فیزیولوژیک ، تمایلات فیزیولوژیک را به وجود می آورند . تمایلات فیزیولوژیک یعنی حالتی که در درون ارگانیسم فعال می شوند و رفتاری را بوجود می آورند که این نیازهای فیزیولوژیک را کاهش می دهد . این تمایلات ذاتی هستند یعنی اکتسابی نیستند . بنابراین به آنها تمایلات اولیه گفته می شود . اما یادگیری می تواند رفتاری را که موجب ارضاء آنها می شود تحت تاثیر قرار دهد .

در ایجاد انگیزش علاوه بر عوامل درونی که شامل دستگاه عصبی ، درون ریز و اندام های بیرونی است . عوامل بیرونی مانند عوامل شناختی ، محیطی و اجتماعی و فرهنگی نیز دخیلند .

تمایلات اجتماعی : پول ، موفقیت ، قدرت و ... نمونه هایی از تمایلات اجتماعی هستند . تمایلات اجتماعی از این نظر با تمایلات اولیه تفاوت دارند که از طریق یادگیری اجتماعی آموخته می شوند اما درست مثل تمایلات فیزیولوژیک و تمایلات تحریک خواهی ، تمایلات اجتماعی نیز ما را بر می انگیزد و رفتاری ایجاد می کند که متوجه یک هدف است .

3-سائق : اصطلاح روانی است نه زیستی . سایق نه نیازهای فیزیولوژیکی به تنهایی بلکه ویژگی انگیزشی نیز دارند . زیرا رفتار را نیرومند می سازند و آن را هدایت می کنند . برای مثال ، میل ما به خوردن از احساس اشتها ناشی می شود ، نه لزوماً از پایین بودن قند خون یا سلول های چربی چروکیده . به عبارت دیگر ما از سایق روانی آگاهیم نه از نیاز واقعی بدن . وقتی که سایق به اندازة کافی برای جلب توجه فرد ، نیرومند می شود او را برای انجام دادن رفتارهای هدف گرایی آماده می کند که می تواند سایق را کاهش دهد .

4-مشوق : یک شی مشخص یا موقعیتی است که می تواند نیازی را برطرف کند یا به خودی خود جالب باشد و فرد را برای پرداختن یا نپرداختن به یک زنجیرة رفتار جذب یا دفع کند . برخی از مشوقها تقویت کنندة نخستین نامیده می شوند چون بدون یادگیری قبلی در نقش پاداش عمل می کنند . برای مثال طعم شیرین غذا ، برخی دیگر تقویت کننده های ثانویه هستند که اثربخشی آنها حداقل تا حدودی ناشی از یادگیری نوعی رابطه بیان آنها و سایر رویدادهاست برای مثال پول و یا نمره و ...


دانلود فایل مقاله درمورد ایدز

مقاله درمورد ایدز
دسته بندی پزشکی
بازدید ها 9
فرمت فایل doc
حجم فایل 95 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
مقاله درمورد ایدز

فروشنده فایل

کد کاربری 4152
کاربر

*مقاله درمورد ایدز*


ایدز

روبان قرمز ، نماد بین المللی آگاهی و توجه به ایدز استایدز (به انگلیسی: [۲]AIDS یا Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی می‌باشد ،یک بیماری پیشرونده علاج نشدنی [۳] و قابل پیشگیری[۴][۵] است ،این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ آی وی (Human Immunodeficiency Virus) در بدن میزبان است [۶] که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌گردد که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌گردد به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است.[۷]

در سال ۱۹۸۱ هشت مورد وخیم از ابتلا به بیماری کاپوسی سارکوما، یکی از انواع خوش خیم‌تر سرطان که معمولاً در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان همجنسگرای نیویورک گزارش شد.تقریباً هم‌زمان با این موارد ، شمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر در کالیفرنیا و نیویورک بالا رفت.با این که در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود ، اما معمولاً از این دو واقعه پزشکی به عنوان آغاز ایدز یاد می‌کنند.در طی یک سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در ۱۹۸۲ آن را ایدز نامیدند.

از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و همچنین برای بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر هرسال (برابر ۱۰ آذر) به عنوان روز جهانی ایدز معین شده‌است ،هر ساله برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته می‌شود.[۱] ایدز معضلی پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده‌ است.[۵] در سال ۱۹۹۶‌، سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد.[۸]همچنین در غالب سند استراتژی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۲) این کشور خود را متعهد به هدایت جهان برای کاهش تلفات هولناک اچ.آی.وی/ایدز دانسته است[۹].بیش از ۹۰ درصد موارد آلودگی مربوط به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه‌ است .ایدز در حال حاضر چهارمین علت مرگ و میر بشر می‌باشد که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ مقام اول را از آن خود نماید.[۳]

فهرست مندرجات

۱ اچ آی وی

۱.۱ مکانیسم تکثیر

۲ انتقال و پیشگیری

۲.۱ راه‌هایی که ایدز نمی‌تواند منتقل شود

۲.۲ پیشگیری

۳ روز جهانی ایدز

۴ آزمایش اچ‌ آی‌ وی

۴.۱ آزمایش‌های تشخیصی

۵ نشانه‌ها و عوارض

۶ بیماری‌های مرتبط باایدز

۷ داروها و درمان‌ها

۷.۱ داروی ایرانی

۷.۲ عوارض جانبی داروها

۸ بدنامی

۹ قربانیان شهیر ایدز

۱۰ منابع

اچ آی وی

اچ آی وی در حین جوانه زدن از یک گویچه سفید خون

بافت خونی هدف اصلی ایدز است.نوشتار اصلی را ببینید: اچ آی وی

یک ویروس به نام اچ آی وی عامل بروز بیماری ایدز است ،هرفرد دچار اچ آی وی ، الزاما مبتلا به ایدز نیست بلکه برخی تظاهرات بالینی را اگر بروز دهد مشخص می شود به ایدز مبتلا شده‌است.تنها نیمی از افراد آلوده به اچ آی وی ، درطی ۱۰ سال به مرحله ایدز مبتلا می‌شوند.این زمان در افراد مختلف متفاوت است و به وضعیت سلامتی و عادات فردی افراد بستگی دارد ،امروزه برخی داروها نیز به کنترل این روند کمک می‌کنند. [۳]

مکانیسم تکثیر

چسبیدن : خوشه‌های پروتئینی در سطح بیرونی ذرات ویروس، به دریافت کننده‌های پروتئینی سلول مقصد ملحق می‌شوند.

کپی ژن‌ها : اچ آی‌ وی نمونه‌ای از اطلاعات ژنتیکی خود را کپی می‌کند.

تکثیر : ویروس این کپی از ژن‌ها را وارد دی‌ان‌ای (DNA) سلول میزبان می‌کند. وقتی سلول میزبان شروع به تکثیر می‌کند، بخش‌های تشکیل دهنده اچ‌ آی وی را نیز تکثیر می‌کند.

آزاد سازی : بخش‌های تشکیل دهنده ویروس در نزدیکی جداره سلول جاسازی می‌شوند. آنها یک جوانه را تشکیل می‌دهند که از سلول جدا می‌شود و به یک ذره جدید اچ‌ آی‌ وی تبدیل می‌شوند.[۱۰]

انتقال و پیشگیری

هرچند اچ آی وی در تمام ترشحات بدن فرد مبتلا (بجز عرق) وجود دارد ولی برای انتقال و سرایت تنها سه راه اثبات شده‌است:[۵]


دانلود فایل پژوهش با عنوان هوش رقابتی

اﻧﻔﺠﺎر اﻃﻼﻋﺎت و ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن، ﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺪﯾﺪ رﻗﺎﺑﺖ در ﺣﻮزه ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر، اﺗﺨﺎذ ﺗﺼﻤﯿﻢ و واﮐﻨﺶ ﺳﺮﯾﻊ در ﻗﺒﺎل ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪات روزﻣﺮه ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻓﺮدا در ﻋﺮﺻﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر از آن ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺼﯿﺮت و آﮔﺎﻫﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد و ﻣﺤﯿﻂ رﻗﺎﺑﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 11
فرمت فایل doc
حجم فایل 283 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 74
پژوهش با عنوان هوش رقابتی

فروشنده فایل

کد کاربری 4519
کاربر

چکیده: اﻧﻔﺠﺎر اﻃﻼﻋﺎت و ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن، ﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺪﯾﺪ رﻗﺎﺑﺖ در ﺣﻮزه ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر، اﺗﺨﺎذ ﺗﺼﻤﯿﻢ و واﮐﻨﺶ ﺳﺮﯾﻊ در ﻗﺒﺎل ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪات روزﻣﺮه ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻓﺮدا در ﻋﺮﺻﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر از آن ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺼﯿﺮت و آﮔﺎﻫﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد و ﻣﺤﯿﻂ رﻗﺎﺑﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺎﺑﺘﯽ، ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ آﺳﺎﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﺮس اﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت رﻗﺒﺎ، ﮔﺰارش ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ، اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻓﺮوش رﻗﺒﺎ و... و ﺳﻮق دادن ﻣﺤﻮر ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮد ﺑﻪ آﯾﻨﺪه وﻫﺸﺪارﻫﺎی آﮔﺎه ﮐﻨﻨﺪه در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻃﺮﯾﻖ اراﺋﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ و ﺳﻮدﻣﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺧﺪﻣﺎت، رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻧﻤﺎﯾﻨد.
الف : هدف پژوهش: مدیران نقاط ضعف و قوت رقبا را مورد ارزیابی قرار دهند و تصمیم درست اتخاذ نمایند .
ب- روش پژوهش: کتابخانه ای و اینترنتی
ج-نتیجه گیری: باتعریف هوش رقابتی و اهمیت آن در تجارت جهانی ، به ضرورت آن در فرآیندهای تصمیم گیری مدیران پرداخته می شود.
واژه های کلیدی: هوش رقابتی، هوشمندی، دانش استراتژیکی، مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی

مقدمه
جهانی شدن اقتصاد، سرعت گرفتن تغییرات فناوری و انفجار اطلاعات باعث گردیده سازمانها فشار بیشتری را برای باقی ماندن در صحنه رقابت تحمل کنند. ازطرف دیگر فناوری ارتباطات و اطلاعات با دراختیار گذاردن راههای متنوع کسب برتری، موجب گشته است تا سازمانها با افزایش سطح هوشمندی رقابتی خود و به کارگیری و استفاده از اطلاعات، بر رقیبان غلبه کنند. در سالهای اخیر، هوشمندی رقابتی در زمره یکی از مفاهیم مدیریت درآمده است و بسیاری از شرکتهای بزرگ آن را به جزیی از فرهنگ سازمانی خود تبدیل کرده اند، چون از بسیاری جهات رویکرد هوشمندی رقابتی منافع بیشتری نسبت به دیگر مفاهیم مدیریت که در چند دهه اخیر شکل گرفته اند، دربردارد.
در دنیای امروز کسب هوشمندی رقابتی یکی از الزامات غیرقابل انکار برای اغلب سازمانها است تا بتوانند از طریق کسب و تجزیه و تحلیل اطلاعات، و همین طور افزایش دانش و ایجاد آگاهی، بر قابلیتهای خود بیفزایند. دکتر بــن گیلاد (BEN GILAD) استاد دانشگاه و تئوری پرداز معروف هوشمندی رقابتی اظهار داشته است: هوشمندی رقابتی، کل دانشی است که یک شرکت از محیطی که در آن رقابت می کند دراختیار دارد و حاصل تجزیه و تحلیل ذرات بی شمار از اطلاعاتی است که روزانه شرکت را بمباران می کند. در پرتو این دانش است که تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آتی صحنه رقــــابت در پیش روی مدیران نقش می بندد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.
درحال حاضر اکثر موسسات موفق در کشورهای توسعـــه یافته از هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کسب آگاهی بیشتر از محیط استفاده می کنند. آینده به خدمت گرفتن هوشمندی رقابتی بسیار نویدبخش است و بدون شک موسسات برای ادامه حیات در محیطی که هر روز با چالشهای بیشتری مواجه خواهدبود با تکیه بر قابلیتهای هوشمندی رقابتی و گردآوری و تجزیه و تحلیل موفقیت آمیزاطلاعات و چیرگی بر عدم اطمینان از چشم انداز رقابتی، احساس امنیت بیشتری خواهندکرد.

فهرست مطالب
چکیده ...................................................................................................................................................................................................................10
فصل اول: تعاریف مقدماتی هوش ...........................................................................................................................................................................11
مقدمه ....................................................................................................................................................................................................................12
1-1 چشم انداز تاریخی .......................................................................................................................................................................................11
1-2 بحث و بررسی ..............................................................................................................................................................................................14
1-3 هوش تجاری .................................................................................................................................................................................................15
1-3-1 ضرورت استفاده از هوش تجاری در سازمان ها ....................................................................................................................................15
1-4 تحلیل عمیق بازار .........................................................................................................................................................................................15
1-5 مدیریت هوشمندی و شبکه های دیجیتالی ......................................................................................................................................................16
1-5-1 انواع هوشمندی .......................................................................................................................................................................................16
1-6 پیش نیازهای استقرار هوش تجاری در سازمان ها ..........................................................................................................................................20
1-6-1 سخت افزارهای مورد نیاز برای ذخیره سازی اطلاعات و انجام محاسبات ............................................................................................. 20
1-6-2 نرم افزارهای کاربردی و منابع داده ..................................................................................................................................................... 20
1-6-3 تجمیع داده ها ..................................................................................................................................................................................... 20
1-6-4 پایگاه های داده رابطه ای و انبار داده ها ............................................................................................................................................. 20
1-6-5 پردازشهای تحلیلی آنلاین و موتور های تجزیه و تحلیل اطلاعات ....................................................................................................... 21
1-6-6 نرم افزارهای کاربردی تحلیلی ............................................................................................................................................................ 21
1-6-7 نمایش اطلاعات و تحویل نتایج .......................................................................................................................................................... 21
1-7 چالشهای استقرار هوش تجاری در سازمان ها ................................................................................................................................................21
1-8 معماری هوش تجاری در سازمان ...................................................................................................................................................................22
1-8-1 دریافت داده (Getting Data In) ..................................................................................................................................................23
1-8-2 پس دادن اطلاعات(Getting Information Out) .....................................................................................................................24
1-9 مراحل استقرار هوش تجاری ..........................................................................................................................................................................24
1-10 دلایل شکست پروژه های هوش تجاری .......................................................................................................................................................25
1-10-1 ﻋﺪﻡ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺭﺷﺪ ................................................................................................................................................................25
1-10-2 ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺿﻌﻴﻒ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ..............................................................................................................................................26
1-10-3 ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺿﻌﻴﻒ ...................................................................................................................................................................................27
1-10-4 ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ...................................................................................................................................................................................27
1-10-5 ﻋﺪﻡ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ data mart ﻫﺎ .................................................................................................................27
1-10-6 ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻏﻠﻂ ..........................................................................................................................................................................27
1-10-7 ﺩﺍﺩﻩﻫﺎﻱ ﺑﻲﻛﻴﻔﻴﺖ ...................................................................................................................................................................................27
1-10-8 ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻥ ﻳﮏ نقطه ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ استقرار هوش تجاری .............................................................................................................................28
1-11 مفهوم هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................................28
1-11-1 مرحله مقصد .....................................................................................................................................................................................29
1-11-2 مرحله تقاضا .....................................................................................................................................................................................29
1-11-3 مرحله اکتشاف ..................................................................................................................................................................................30
1-11-4 مرحله توسعه ....................................................................................................................................................................................30
1-11-5 مرحله تحویل ....................................................................................................................................................................................30
1-11-6 مرحله بهبود ......................................................................................................................................................................................30
1-12 طبقه بندی هوشمندی رقابتی .......................................................................................................................................................................32
1-12-1 هوشمندی بازار .................................................................................................................................................................................32
1-12-2 هوشمندی شرکاء ...............................................................................................................................................................................32
1-12-3 هوشمندی رقبا ..................................................................................................................................................................................32
1-12-4 هوشمندی تکنیکی .............................................................................................................................................................................32
1-12-5 هوشمندی مشتریان ............................................................................................................................................................................32
1-13 خواص پنجگانه هوشمندی رقابتی ................................................................................................................................................................32
1-13-1 خاصیت و روحیه ی مبارزه طلبی ......................................................................................................................................................33
1-13-2 خاصیت و روحیه ی تهاجمی .............................................................................................................................................................33
1-13-3 خاصیت و روحیه ی فعال ..................................................................................................................................................................33
1-13-4 خاصیت انفعالی .................................................................................................................................................................................33
1-13-5 در خواب رفتگان ..............................................................................................................................................................................33
فصل دوم: بررسی هوش رقابتی ..............................................................................................................................................................................34
2-1 بررسی هوشمندی رقابتی از جنبه های مختلف ................................................................................................................................................35
2-1-1 سهم هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................................35
2-1-2 هوشمندی رقابتی به عنوان یک محصول ...................................................................................................................................................35
2-1-3 هوشمندی رقابتی به عنوان یک فرآیند ....................................................................................................................................................37
2-1-4 طبیعت هوشمندی رقابتی .........................................................................................................................................................................38
2-2 مدل پردازش اطلاعات در چرخه هوشمندی رقابتی ........................................................................................................................................38
2-3 مدل موتور چرخشی هوشمندی رقابتی ...........................................................................................................................................................39
2-4 دانش ، مهارت ها و توانایی های شاغلین و هوشمندی رقابتی .........................................................................................................................40
2-5 دانش ، مهارت و توانایی های ......................................................................................................................................................................41
2-6 مدیریت دانش ...............................................................................................................................................................................................41
2-6-1 سیستم های مدیریت دانش ...................................................................................................................................................................41
2-6-2یکپارچگی مدیریت دانش و هوش رقابتی ..............................................................................................................................................43
2-7 تحلیل ، جهانی سازی و بومی کردن فاکتورهای هوش رقابتی در ساختار هوش رقابتی / مدیریت دانش ...........................................................44
2-8 خلاصه ای بر تکنیک های تحلیلی .................................................................................................................................................................44
2-9 اهمیت آگاهی های فرهنگی در CI جهانی ....................................................................................................................................................44
2-10افزایش آگاهی فرهنگی عملیات CI .............................................................................................................................................................45
فصل سوم: رضایت مشتری ....................................................................................................................................................................................46
3-1ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺸﺘﺮی ................................................................................................................................................................................................47
3-2سیر ارتباطات با مشتری .................................................................................................................................................................................47
3-2-1 مرحله شروع .......................................................................................................................................................................................47
3-2-2 مرحله تولید برای مشتری شناخته شده .................................................................................................................................................47
3-2-3 مرحله تولید برای مشتری ناشناخته ......................................................................................................................................................47
3-2-4 مرحله مسابقه برای رضایت مشتری .....................................................................................................................................................47
3-3 خدمات .........................................................................................................................................................................................................47
3-3-1کیفیت خدمات ......................................................................................................................................................................................49
3-4رضایت مشتری ..............................................................................................................................................................................................50
3-4-1چرخه بهبود مستمر رضایت مشتری .......................................................................................................................................................52
3-4-2تأثیر محیط رقابتی بر رضایت و وفاداری مشتری ..................................................................................................................................53
3-4-3رضایت مشتری، رمز بقا در بازار رقابتی ...............................................................................................................................................53
3-5آگاهی از وضعیت بازار و رضایت مشتریان ....................................................................................................................................................54
3-6آگاهی از وضعیت رقبا و رضایت مشتریان ......................................................................................................................................................54
3-7آگاهی فناوری تکنیکی و رضایت مشتریان .....................................................................................................................................................55
3-8آگاهی راهبردی– اجتماعی و رضایت مشتریان ................................................................................................................................................56
فصل چهار: فرهنگ سازمانی ..................................................................................................................................................................................57
4-1تکنولوژی و متخصصین CI ...........................................................................................................................................................................58
4-2مجریان هوشمندی رقابتی ...............................................................................................................................................................................60
4-3 فرهنگ سازمانی و سیاست ها ......................................................................................................................................................................60
4-4 نارسایی و کمبودها در ترویج هوش رقابتی ....................................................................................................................................................61
4-5رﻗﺎﺑﺘﯽ ............................................................................................................................................................................................................64
4-6 اﺧﻼق و ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺎﺑﺘﯽ .............................................................................................................................................................................66
4-7 اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺎﺑﺘﯽ ........................................................................................................................................................................66
4-8 هوشمندی رقابتی درعمل ...............................................................................................................................................................................67
4-9 ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی ........................................................................................................................................................................................68
4-10هوشمندی رقابتی، اهداف و مزایا ..................................................................................................................................................................68
4-11هدف های سیستم هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................70
4-12وظایف هوشمندی رقابتی .............................................................................................................................................................................70
4-13واحد سازمانی برای هوشمندسازی ................................................................................................................................................................70
4-14وظایف متخصصان هوشمندی رقابتی .............................................................................................................................................................71
4-15مزایای هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................................71
4-16محدودیت های موجود بر سر راه هوش رقابتی ..............................................................................................................................................72
4-17نتیجه گیری ................................................................................................................................................................................................73
فهرست منابع و مآخذ ............................................................................................................................................................................................74

فهرست شکل ها
شکل 2-1 ...........................................................................................................................................................................................................35
شکل 2-2 ...........................................................................................................................................................................................................36
شکل 2-3 ...........................................................................................................................................................................................................37
شکل 3-1 ...........................................................................................................................................................................................................50
شکل 3-2 .............................................................................................................................................................................................................51

فهرست جداول
جدول 3-1 ..........................................................................................................................................................................................................48